Kargem Perakende, Mağazacılık Eğitim Danışmanlık

Ercüment Tunçalp Makale: OKULA DÖNÜŞ HAZIRLIKLARI


OKULA DÖNÜŞ HAZIRLIKLARI

KARGEM

KARGEM

Her yıl Ağustos ayının sonuna doğru öğrencilerde ve ailelerinde bir heyecan başlar.

Tedarikçi ve perakendecilerin büyük bölümünde ise bu döneme telaş hakim olur.

Gıda perakendecilerinin bazıları konuyu ‘defter-kalem’ den ibaret sayarak veya stok riskinden çekinerek bu kategoriden uzak dururlar. Oysa bana göre hem hedef kitlenin genişliği bakımından hem de ürün çeşitliliği açısından Ramazan kampanyalarından farkı yoktur. Araştırmalar göstermiştir ki; bu kategorinin büyük hedef kitlesi 25-45 yaş grubundaki kadın müşterilerdir. İkinci derecede hedef kitle ise kendi alışverişini yapan 17-23 yaş grubundaki lise son sınıf ve Üniversite öğrencileridir. Ebeveynlerinin alışveriş kararına etki eden 17 yaş altı öğrencileri de dışarda tutamayız. 50 yaş ve üstündeki kırtasiye sever müşterileriler de bu dönemi özellikle beklerler. Hem kendileri için hem de torunları için hediye amaçlı yapacakları alışverişlerin en küçük hedef kitlesidirler.

Ürün gruplarına gelince; kırtasiye, kitap, ayakkabı, çanta, giyim, teknolojik ürünler, oyuncaklar hep bu kampanyalara konudur. İlkokul 3. sınıfa kadar olan öğrencilerin   oyuncak ile ilişkilerini henüz kesmediğini unutmayalım. Gıda ürünleri kadar titiz kalite kontrol gerektirdiğini de kenara not edelim. Zira büyük kısmı Çin’den ithal edilen bu ürünlerde geçmişte önemli riskler tespit edilmiştir. Kanserojen ve alerjen boya maddeleri, ağır metaller çocuklarımızın sağlığını tehdit edebiliyor. İlk tedbir olarak TSE ve CE damgalı ürünleri tercih etmek gerekiyor. Ülkemizde bu kadarıyla  yetinmeyip, tüm okul ürünlerini akredite laboratuvarlarda teste tabi tutan perakendecilerimiz vardır. Anne babalar için önemli olan bu konuda aynı titizliğin gösterilmesi ve bunun insert içinde duyurulması satışları artıracaktır.

Bu aktivitelerin gıda dışı gruplar ile sınırlı tutulması büyük hata olur. Beslenme uzmanları, beslenme çantaları için evde hazırlanmış kek, kurabiye, poğaça, börek ve sandviç önerseler de; onlar bile 200 ml kutu ambalajlı sade veya aromalı süt ile meyve suyunu dışarda tutamıyorlar. Kuru meyveleri (kuru kaysı, kuru incir, kuru üzüm) ve kuruyemişi (ceviz, fındık, badem) ise özellikle öneriyorlar. Dolayısıyla bu ürünlerin yaşam ömrü uzun olduğundan, küçük ama çoklu ambalajlarda inserte konması ve orta teşhirlere çıkartılması asla ihmal edilmemelidir.

Ramazan ürünleri için alışveriş 10 gün önce başlarken, bu kampanya alışverişleri son günlere bırakılır ve okullar açılmadan 2-3 gün önce hareketlenir. Insert takvimi buna göre belirlenmeli ve inserte hakim olan tema canlı görsellerle süslenmelidir.

Online kanalın en fazla kullanıldığı kategorilerden birisi budur. Zira hem bütçesi sınırlı ailelerin oturdukları yerden fiyat kıyaslaması yapmalarına, hem de eksik bırakmamak adına bütün çeşitlerin bir defa daha gözden geçirilmesine imkân verir. O tarafın da desteklenmesi gerekir.

Birbirini tamamlayan ürünlerin paket haline getirilmesi (aynen Ramazan kolisi gibi) ilave ciro getirir. Aynı zamanda çalınma riskini azaltır. Bu riski daha da azaltmak adına tek satılan küçük ürünler de blister ambalaj içine konmalı ve hacmi genişletilmelidir.

Aksiyonu canlandırmak amacıyla mobilya firmaları ile ortak kampanyalar da inserte dahil edilebilir. Örneğin genç odası satan bir firmadan çekilişte kazananlara komple bir set veya çalışma masası ile kitaplık ayrı ayrı hediye edilebilir. Veya teknoloji marketlerle bilgisayar ya da tablet için hediye kampanyası düzenlenebilir. Bunlar getirdikleri ses yanında düşük maliyetli aktivitelerdir.

Bu şekilde alışveriş merkezlerinin müşteriyi çekmek üzere gerçekleştirdikleri  çekilişlere ve promosyonlara da cevap olur. Aksi takdirde cadde mağazacılığı yapan yerel perakendecilerimizden o tarafa kayma yaşanabilir.




Referanslarımızdan Bazıları

marka
perder-istanbul
ekoroma-market
caykur
bicen-market
hakmar