AVM Ciro Endeksi, 2016 yılı ilk çeyreğinde yüzde 9,6 arttı.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Mart ayı sonuçları açıklandı. AVM Ciro Endeksi, 2016 Yılı İlk Çeyreğinde Yüzde 9,6 Arttı. Buna göre, her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi Mart 2016 döneminde 2015 Mart ayna göre yüzde 1,8’lik artışla 170 puana ulaştı. Endeks ilk çeyrekte 183 puana ulaştı.
AVM’lerdeki kiralanabilir alan (metrekare) başına düşen cirolar Mart 2016’da bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 1,8’lik bir atış gösterdi. Verimlilik, İstanbul’da 733 TL, Anadolu’da ise 588 TL olarak gerçekleşti. Türkiye ortalaması da 646 TL olarak kaydedil. Çeyrek bazında da metrekare başına düşen cirolarda artış yaşandı. AVM’lerdeki kiralanabilir alan (metrekare) başına düşen cirolar 2016 yılının ilk çeyreği 2015 yılı ilk çeyrek verileri ile karşılaştırıldığında yüzde 9,7 artarak 699 TL’ye ulaştı.
MART AYINDA EN YÜKSEK CİRO ARTIŞI HİPERMARKET KATEGORİSİNDE GERÇEKLEŞTİ
Geçtiğimiz yılın Mart ayı ile karşılaştırıldığında 2016 Mart döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 2’lik bir artış gösterdi. En yüksek ciro artışı ise hipermarket kategorisinde yüzde 27’lik artışla yaşandı. Geçtiğimiz yılın Mart ayı ile karşılaştırıldığında Mart 2016’da ayakkabı kategorisi yüzde 10, yiyecek kategorisi yüzde 4, giyim kategorisi yüzde 2 artış kaydederken teknoloji hipermarket ve AVM’lerdeki diğer* alan cirolarında ise değişim yaşanmamıştır.
ZİYARET SAYISI ENDEKSİ
Mart 2016 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 3,9’luk azalma yaşanmıştır. Ziyaret sayısı endeksi ilk çeyrek bazında geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında ise bir değişim yaşanmadığı gözlendi.
AVM Endeksi Mart 2016 ve ilk çeyrek sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı hulusi belgü “AVM endeksi Mart 2016 döneminde bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 1,8 oranında arttı. 2016 ilk çeyrek verilerine baktığımızda da ciro artışının yüzde 9,6 olarak gerçekleştiğini görüyoruz. Mart ayında Ankara ve İstanbul’da ard arda yaşanan terör saldırıları sonrası hem sosyal hem de ekonomik olarak oldukça zor bir süreç geçirdik. Saldırıların olduğu dönemde AVM ziyaret sayılarında yüzde 60’a varan oranlarda düşüş görüldü. Nitekim endeks değerlerine baktığımızda da hem ciro hem de ziyaret sayısı anlamında kötü bir ay yaşadığımızı görüyoruz. Kategoriler bazında da endeks Mart ayından nispeten olumsuz etkilendi. İlk çeyrek sonuçlarını değerlendirdiğimizde ise burada Ocak ve Şubat ayındaki yükselişlerin etkisiyle ciro artışlarının olumlu bir gelişme olduğunu söyleyebiliriz. Tüm bu verilerden daha önemlisi halkımızın ve ekonomimizin terörün neden olduğu olumsuzlukları aşma azmi. Nitekim sektör verilerinde sonraki aşamada hızlı toparlanma süreci de başlamış durumda” dedi.