BÖLGE MÜDÜRÜ NELERE BAKAR?
Perakende sektöründe ‘Bölge Müdürü’ veya ‘Bölge Satış Müdürü’ çok önemli bir görevin sahibidir. Aynı derecede de zor ve hassas bir görevin…
Kolay olan tarafı ise; bu profesyonellerin sorumlu olduğu şubelere bakarak becerileri hakkında kısa yoldan fikir sahibi olunabilmesidir.
Son zamanlarda ulusal şirketlerimizin marketlerinde öyle aksaklıklar görüyorum ki; ‘bu arkadaşlar denetime geldiklerinde acaba nelere bakıyorlar ?’ diye kendi kendime soruyorum. Yani başlıktaki soruyu kendime yöneltiyorum. Elbette cevabı da yine ben veriyorum. Yani görev tanımlarında olması gerekenleri…
En büyük süpermarket zincirimizin Feneryolu şubesinde insert dönemlerinde indirimli fiyatların yer aldığı sarı etiketler raflara yerleştirilmiyor. İnatla müşteri olarak eleştiriyorum, onlar da inatla ilk fiyatları taşıyan etiketlerle yetiniyorlar.
Aynı şirketin diğer iki şubesinde, insert ürünü olan bir reçel markası sadece çilek çeşidi ile rafları dolduruyor. Satınalma departmanını uyarmak yok, tedarikçinin hatalı stoğuna yardımcı olmak var !
Siparişlere tüketici tercihi mi, yoksa tedarikçi tercihi mi yön verir ?
Elbette kontrolsüz ortamda ikincisi etkili olur.
Yine bir indirim marketimizin Fenerbahçe şubesinde, dışarda üç kişi dinlenirken tek kasanın önünde kuyruklar oluşuyor.
Az sayıda personel çalıştıran bu formatta aynı anda 3 kişi dinlenebilir mi ?
Müşterinin ikinci kasayı açtırmak için yalvarması mı gerekiyor ?
Evet arada sırada olan bir şeyden bahsetmiyorum, yaygın bir durumu aktarıyorum. Bir bölge müdürünün böyle bir duruma tesadüf etmemesi mümkün mü ? Veya personelin ‘aniden çıkıp gelebilir’ endişesi olmaz mı ?
Orta ölçekli mağazaların bir başka sorunu; ürün rafta yok ama mağaza deposunda bolca bulunuyor.
Bunu nereden biliyorum ?
Her seferinde sorumlulardan istiyorum ve aşağıdan bulup getiriyorlar. Daha çok yeni ürünlerde ve insert ürünlerinde karşımıza çıkıyor bu aksaklık.
Bir taraftan stok yükü artarken, diğer taraftan satış kaybediliyor. Yani tek üründe iki gol birden yemek buna deniyor.
Son tüketim tarihi geçen ürünler zaten kronik sorundur ve indirim marketler dışında çok rastlanan bir durumdur. Bu iş de tüketicinin dikkatine emanettir.
Hele bunlara ilaveten bir de tertip düzen bozuksa, satış alanında rafa dizilmeyi bekleyen ürün yığını, boş koli, sandık, süpürge, faraş, merdiven, tabure gibi malzemeler orta yerde duruyorsa, kimse kızmasın ama bölge müdürü ‘yok’ hükmündedir.
Bunları bir bölge müdürünün görmemesi için;
. Ya o şubeye hiç uğramıyordur,
. Ya mağazaya girip sadece kendisini gösteriyordur,
. Ya da bütün bu eksikleri düzelttiremiyor, sözünü dinletemiyordur.
Perakende sektöründe en uzun görev tanımı Bölge Müdürü’ne aittir. Tamamını yazmaya kalksam sıkıcı ve uzun olur. Ancak ana hatları ile üzerinden geçmekte ve özet yapmakta fayda umuyorum.
Ana Görevler :
. Bölgesindeki mağazaların genel düzen ve çalışma şeklinin şirket standartlarına uygunluğunu sağlar ve sürekli denetler.
. Bağlı mağaza müdürlerinin iş planlarını, uygulamalarını ve sonuçlarını denetler.
. Bağlı mağazaların stok seviyelerini denetler.
. Mağazalar için hedefler belirler ve o hedeflere ulaşma çalışmalarını denetler.
. Şubelerin haftalık çalışma çizelgelerini denetler.
. Mağazada kullanılan matbu evrakların (sevk irsaliyesi, fatura, POS rulosu, gider pusulası, yemek fişi vb) amacına uygun kullanımını denetler.
. Mağazaların iç ve dış güvenliğini denetler.
. Mağazaları genel sayıma hazırlar ve hatasız sayım konusunda disiplini sağlar.
. Değerli ürünlerde, plansız zamanlarda sondaj usulü sayımlar yaptırır.
. Son kullanım tarihlerini denetler.
. Kılık kıyafet yönetmeliği uygulamasını denetler.
. Mağazaların günlük hijyen ve temizliğini denetler.
. Mağaza deposunun düzenini denetler.
. Sarf malzemelerinin miktarını, yeterliliğini ve kullanım şeklini denetler.
. Bağlı şubelerin satışlarını izler, değerlendirir ve raporlar.
. Kategori yönetimi tarafından hazırlanan planogramları uygulatır ve denetler.
. Bölgesindeki mağazaların süreçleri ile ilgili günlük, haftalık, aylık raporları hazırlar ve üst amire sunar.
. Şirket merkezi ile şubeler arasındaki iletişim ve koordinasyonu sağlar.
. İnsert ve kampanyalarda, gerekli teşhir alanlarının açılmasını sağlar ve denetler.
. Müşteri şikayetleri konusunda gerekli takibi yapar ve şikayetin giderilmesini sağlar.
. Kurum içi eğitimlerde planlayıcı ve yönlendirici olur.
. Yıllık satış bütçelerini diğer bölge müdürleri ile birlikte hazırlar.
. Satış ve pazarlama toplantıları için ön hazırlık yaptırır.
. İşletici firmaların şirket kurallarına uyumunu denetler.
Bütün bu görevleri yaparken, zamandan tasarruf sağlamak ve bazı konuları atlamamak üzere bir kontrol listesi hazırlanmalıdır.
Mağazayı ve konuları bölümlere ayırıp, her bölüme uygun kriterleri sorgulamak gerekir.
Örneğin;
. Mağaza dış cephe,
. Hizmet reyonları,
. Kasa bölgesi,
. Mağaza içi genel görünüm,
. Personel genel görünüm,
. İşletici firma bölgesi genel görünüm,
. Mağaza depo,
. Soğuk hava depoları,
. Mağaza güvenlik sistemleri,
. Mağaza performans göstergelerine ait en taze bilgiler,
. Sosyal alan ve personel hijyen uygulamaları.
Görüldüğü gibi geniş görev tanımı dışında, doldurulması gereken yüzlerce satırı kapsayan bir kontrol listesi bulunmaktadır.
Bu işler için bölge müdürünün bir şubede geçireceği zaman 2 saatten az olamaz. Günlük gideceği şube sayısı da 3’ten fazla olamaz. Olursa da bu ziyaretler göstermelik olur ve bu düzende müşteriyi memnun edecek seviye tutturulamaz.
ERCÜMENT TUNÇALP