MAĞAZA MÜDÜRÜMDE NE ARIYORUM?
Yıllardır yüzlerce mağaza yöneticisi eğitiminde bulundum, hem eğitmen olarak hem de dinleyici olarak. Sayısını anımsamadığımı mülakat yaptım. Yüzlerce mağazayı ziyaret ettim ve yüzlerce mağaza müdürünü elemanlarından dinledim. Bir perakende organizasyondaki en stratejik rolün operasyonel yöneticilere ait olduğunu da bu deneyimle ortaya çıkardım.
Kurumsal atmosferler farklıdır. Yönetim takımlarının stilleri farklıdır. Çalışanlara yönelik uygulamalar farklıdır. Ama hemen her perakende işletmenin beklentisi aynıdır. Daha yüksek karlılık, süreklilik ve operasyonel verimlilik.
Bu 3 ana hedefi hayata geçirmek için operasyonel liderlerin sizinle aynı hedeflere koşmasına ihtiyacınız var. Onlara güvenmeye, onları geliştirmeye ve onlarla birlikte hareket etmeye mecbursunuz. Dünyanın en yenilikçi uygulamalarını da sahip olsanız, müşteri ve çalışan arasındaki köprünüzün sağlam olmasına ihtiyacınız var.
Nasıl bir mağaza yöneticisi?
Herşeyden önce ekibini mutlu edebilen bir mağaza yöneticisi. Hem saygılarını kazanabilecek, hem de gülümsemelerini sağlayabilecek bir yönetici.
Bunun için mağaza yöneticilerine yönelik bir kaç önerim var.
- Öncelikle takımınızı tanıyın. Her biri birer insan. Özel hayatları var. Kimisinin çocukları var. Hasta anneleri veya yeni evlenen ağabeyleri var. Farkında olun. Sorun, ilgilenin, bunu içtenlikle yapın, bir yazıda okumuştum kafasıyla değil.
- Periyodik olarak toplantı yapın. Şirketle ilgili önemli bilgileri onlarla paylaşın. Kendilerini takımın bir parçası olarak görmelerini sağlayın, çünkü öyleler.
- Takdir edin. Takdir edilmek insanın en önemli motivasyon yakıtı. Takdir etmeniz hem onu bir sonraki işi ile ilgili motive eder, hem de sizin takipte olduğunuzu hissettirir. İyi yönetici bağırarak çağırarak, korkutarak iş yapmaz. Kimseyi rencide etmez. Herkesin kurallara uygun davranmasını saygı uyandırarak sağlar ve takdirini esirgemez.
Çalışan devir hızı
Mağazalardaki çalışan sirkülasyonunun nedenleri arasında operasyonel yöneticiler ilk sırayı alıyor. Bunu her fırsatta söylüyorum. Herkes perakende sektöründe çalışma koşulları sert, ücretler düşük, kimseyi tutamıyoruz yalanına inanmayı tercih ediyor. Araştırmalar gösteriyor ki böyle değil.
Oparasyonel liderlerin hataları ve geliştirilmesi gereken yönleri, işletmelerdeki çalışan devir hızının yükselmesine sebep oluyor. Bu devir hızı, son derece yüksek maliyetleri de beraberinde getiriyor.
Operasyonel liderin, yönetimsel becerilerini artırarak, teknik eksiklerini tamamlayarak ve her bir mağaza müdürünü aynı zamanda birer marka elçisi gibi konumlayarak çalışan devir hızı oranınızı mucizevi bir biçimde değiştirmeniz mümkün.
Mağaza müdürlerinizin donanımlarını artırın, onlara ihtiyaç duyacakları koşulları sağlayın ve sonuca bir kez daha bakın.
Bu konu devam edecek.
Hasan AYDOĞAN