NEDEN PLANOGRAM?
Yapılar, plazalar, köprüler nasıl inşa edilir? Mühendislerin ve mimarların hesaplamaları ile geliştirilen çizimler sonucunda oluşturulur. Katlar, odalar, asansör,…vb detaylı bir çalışmanın sonucunda konumunu bulur.
Bir perakendeci içinde aynıdır. Yeni bir mağazanın açılıştan önceki gereken süreçlerinden birisi de planogramdır. Mağazanın mevcut satış alanını etkin kullanabilmek temel esastır. Doğru ürünü, doğru yerde müşterinin ilgisini çekecek ve satın alma hissini yaratacak şekilde sergileyebilmek önemlidir.
Planogram basit bir anlatım ile kategorilerin ve ürünlerin mağaza içinde hangi rafta kaç ön yüz sergileneceğini gösteren programdır. Standart bir uygulama değildir. Her firma için farklı tasarlanması gerektiği gibi her mağaza içinde aynı planogram uygulanamaz. Gerek perakendeci gerekse tedarikçi için önemli olan bu uygulama, artan rekabet ortamında fark yaratacak önemli bir ayrıcalıktır. Yeni ürün dahil edildiğinde ya da bir ürün delist edildiğinde programın güncellenmesi gerekir.
Mağazanın iç dizaynında etkin olarak kullanılan planogramın hazırlanışında, yine mağazanın bulunduğu lokasyon ve formatı başlıca etkenlerdir. Buna bağlı olarak oluşturulan kadansiye listesi (ürün portföyü) ile süreç başlar. Her ürünün pazar payı incelenerek, mevcut mağazadaki satış verilerine de dayalı olarak en verimli ve karlı olacağı noktada ürünler konumlandırılmalıdır. Her ne kadar m2 büyüklüğüne göre farklılık gösterse de temelde mantığı aynıdır. Mağazanın imajını ve müşterinin aradığı ürünü rahatlıkla bulabilmesini sağlayacak şekilde hazırlanmalıdır. Yalın ve anlaşılabilir olması tüm personelin hatta işe yeni başlayanların dahi rahatlıkla uygulayabilmesi gerekir.
Doğru hazırlanmış ve doğru uygulanmış bir planogram;
- Müşteri memnuniyeti ve sürekliliğini sağlar.
- Görsel açıdan bir bütünlük algısı oluşturur.
- Perakendeci ve tedarikçi için ürün takibini ve sürekliliğini kolaylaştırarak yok satmanın önüne geçer.
- Mağaza deposunda bekleyerek stok yükü oluşmasını ve son kullanma tarihi geçerek imha edilmesini de önler.
- Envanter farkına etki ederek mağazanın kayıp oranında iyileşmeye yol açar.
- Standart bir uygulama ile ürünler her mağazada, aynı noktada sergilenir.
En önemlisi gider kalemlerine yaptığı olumlu etki ile şirketin verimli ve karlı mağaza matematiğine uygun yönetilmesine ciddi katkı sağlar.
Hale HAZNEDAR
Yayınlanma Tarihi: 20 Eylül 2016