Perakendecilikte Eğitim Şart mı?
Perakendecilikte değişimi yaratacak en önemli unsurun “yetenek” olduğunu tüm dünya perakendecileri kabul ediyorlar. Yetenek dediğimiz kavram da takdir edersiniz ki sadece yönetim takımlarında aranan bir özellik değil. İyi bir perakende operasyonun olmazsa olmazı, müşterinin dokunma yakınlığında olduğu saha çalışanları. Geçtiğimiz günlerde katıldığımız bir toplantıda, eğitim müdürü uzun süredir duymadığımız şu cümleyi bir kez daha kurdu. “Yönetim eğitime inanmıyor!”
Yönetim neye inanıyor?
Sahi neye inanıyor? Satış hedeflerinin kendiliğinden bir anda oluşacağına mı? Müşterinin bugün gideyim de şu mağaza biraz para kazansın diyeceğine mi? Ekonomi kötü gidiyor, eğitim olsa da olmasa da satış hacmi belli cümlesine mi?
“Yönetim eğitime inanmıyor, çünkü eğitim yatırımı yapmak giderek artan turn-over oranıyla karşılaştırıldığında riskli bir hal aldı.”
“Yönetim eğitime inanmıyor!”
PwC’nin 2016 yılı Toplam Perakende raporuna göz gezdirenler biliyordur. Raporun en önemli sonuçlarından biri yetenek yönetiminin perakende sektörü için önemidir. Bulgulara göz gezdirelim.
Müşterilerin %38’i ürün yelpazesine dair kapsamlı bilgi sahibi olan satış elemanlarının mağaza deneyimleri için önemli olduğunu belirtiyorlar.
Mağaza içinde ürünle ilgili bilgi almak konusunda cep telefonuna değil satıcıya başvuran müşterilerin oranı %42.
Araştırmadaki bir başka önemli sonuç, alınan her bir eğitimin satış elemanlarının performanslarını %1.8 oranında artırıyor olması.
Müşteri, eğitimini almış, yardımsever, güler yüzlü, bilgili çalışanla konuşmayı tercih ediyor. Teknoloji de bir yere kadar…
Ama üst yönetim eğitime inanmıyor.
Çünkü eğittiği adamın kaçma ihtimali var. Bu adam eğitim aldığı için mi kaçıyor? Yoksa eğitim alıp daha iyi bir işe mi koşuyor? O işi daha iyi yapan şey nedir? Hayatlarını asgari ücrette geçiren insanlar için 100 TL’nin önemi var mıdır? Vardır. 100 TL telefonu öder, belki aradan suyu bile ödeyebilir. Ama çalışan 100 TL için kaçmaz. Bir ekibin içinde hissediyorsa, önünde bir kariyer haritası varsa, halinden anlayan bir yönetim anlayışı varsa, temel hakları korunuyorsa, üstüne üstlük kendisine eğitim yatırımı da yapılıyorsa kalır. Çünkü insan değer gördüğü yeri bilir. Ha tüm bunlar sağlandığı halde kaçan çalışan varsa, bir muhakeme sorunu var demektir ki bu sektörün böyle çalışanlara ihtiyacı yok. Tekrar ediyoruz, tüm “İnsan Kıymetleri” koşulları yerine getirildiği halde 100 TL için iş değiştiriyorsa, orada da uzun kalamayacak. Bu sektörün çalışanlarında aranan en önemli özellik muhakemedir çünkü.
Tüm bu yazılanlar operasyon liderlerinin önemini bir kez daha masaya yatırmamızı gerektiriyor. Yani sizin muhteşem eğitim, kariyer, yetenek, insan yönetimi politikalarınızı mağazalar bazında uygulayan yöneticilerin önemini.
Bu da bir sonraki yazının konusu olsun.
Hasan AYDOĞAN