NASIL BİR OPERASYONEL LİDER?
Konuya mağazacılıkta eğitim şart mı sorusuyla girdik. Ardından Neden Kaçıyorlar? diyerek, perakendeciliğin kanayan yarası olan yüksek devir hızının nedenlerine değindik. Ve nereden bakarsak bakalım operasyonel liderlerin mutlak önemi çıktı karşımıza.
Kimdir operasyonel lider?
Madem dünyamız perakende sektörü. O zaman operasyonel lider konusuna mağaza yöneticileri örneğiyle devam edelim. İnsan kaynakları portallerinde aranan mağaza müdürü ilanlarına bir göz gezdirdim. İlanlar arasında Dagi markasının ilanı gözüme çarptı. Bakın Dagi nasıl bir mağaza müdürü arıyor?
- Mağazanın ciro ve karlılık hedeflerini tutturmak amacıyla mağaza personelini satış ve müşteri odaklı yönlendirecek,
- Etkin müşteri hizmetleri konusunda beraber çalıştığı ekibi bilgilendirebilecek,
- Ürün takibi ve gerekli raporlamaları yapabilecek,
- Ürün stok devir hızı takibi yapabilecek,
- Çalışan memnuniyeti ve satış performansını arttırmak,
- Ekibinin sürekli gelişiminden ve motivasyonundan sorumlu olarak çalışanları için tercih edilen bir çalışma ortamı yaratmak, şirket kural ve prosedürlerine uygun olarak görevlerini yürütmesini sağlamak,
- Tüm mağaza operasyonlarını ve resmi evrak süreçlerini, şirket prosedürleri doğrultusunda sistematik ve etkili bir biçimde yönetmek.
Bence bu ilan mağaza müdüründen beklenmesi gereken iş tanımını mükemmelen yansıtıyor. Sizin mağazalarınız için daha farklı yetkinlikler tanımlanabilir ama 20 yıla yaklaşan deneyimime dayanarak bu ilandaki iş tanımının çok doğru olduğunu söyleyebilirim. Deneyimli, müşteri odaklı, güler yüzlü, askerliğini yapmış, prezantabl vs. gibi genel nitelikleri burada ele almıyorum. Onlar bir operasyonel yöneticinin zaten olmazsa olmazları.
Satış danışmanlığından mağaza müdürlüğüne…
Mağaza müdürlüğü prestijli bir iştir. Bir kere bu cümlenin hakkını verelim. KARGEM çatısı altında eğittiğimiz tüm satış danışmanlarına kariyer yollarıyla ilgili bu bilgiyi altını çizerek veriyoruz. Çok önemli bir konu bu çünkü satış danışmanlığını bir kariyer başlangıcı olarak gören satış danışmanı sayısı ne yazık ki çok az.
Satış danışmanlığı konusunda başarılı bir deneyim kazanarak mağaza yöneticisi olabilecekleri, mağaza yöneticisi olma noktasında ise yukarda örnek olarak verdiğim ilandaki yeterlilikleri kazanarak başarıya ulaşabileceklerini hem onlara hem de sektöre anlatmak bizim sorumluluğumuz.
Mağaza matematiğini bilen lider
Satış danışmanlığı eğitimi mağaza matematiğini içermiyor. Bu matematiği ekibe öğretmek ise mağazacılığın başarısı için büyük önem taşıyor. Son zamanlarda üzerine fazlaca eğildiğimiz rakamlarla mağaza yönetimi eğitiminde, ciro hedefi, stok tutma hedefi, stok devir hızı hedefi, sipariş karşılama oran takibi, sepet ortalaması hedefi, personel başına düşen ciro hedefi, turnover hedefi, kiranın ciro içerisindeki payının yönetimi, iade hedefi, imha hedefi, DSA yönetimi, metrekare verimliliği, değişken gider oranlarının hesaplanması ve envanter açığı hedefi gibi çok elzem konu başlıkları var. Bu konu başlıklarına hakim olan bir mağaza yöneticisinin önünde bölge yöneticiliği ile başlayan yeni bir kariyer yolu açılıyor.
Ama bu bilgiye mağaza yöneticiniz uykusunda sahip olmadığı gibi, günlük pratiklerle hakim olması da çok kolay değil. Eğiteceksiniz, eğitim aldıracaksınız.
Yöneticinizi tamamlamak için size düşen sorumluluğu yerine getireceksiniz.
Sonra hedef yükleyebilirsiniz. Öteki türlü aynı dili konuşmadığınız bir ekip lideriniz olur ve bu diyalog doğal olarak uzun sürmez.
Ha başka bir yöntem daha var. Bu bilgilerin hiç birini kullanmayacaksınız!
E artık o da sizin seçiminize kalmış bir konu!
Hasan AYDOĞAN